Przedszkole Promyczek w okresie od 01.09.2024 r. – 30.06.2026 r. realizuje projekt Promyczki Zdobywają Świat - rozwój kompetencji u dzieci uczęszczających do Przedszkola Niepublicznego Nr 3 "Promyczek" z siedzibą w Białymstoku. W ramach projektu dzieci uczęszczające do placówki będą uczestniczyły w następujących zajęciach: Odkrywam Świat, Roztańczone Promyczki, Kreatywne Promyczki, Mówimy po angielsku i Świat zawodów.
Zajęcia Odkrywam Świat opierają się na kilku filarach: gry logiczne i integracyjne ze szczególnym uwzględnieniem gry w szachy, zabawy rozwijające ciekawość świata oraz zabawa w czytanie. Gry logiczne pomagają zrozumieć dziecku konsekwencję swoich działań, rozwijają kreatywność, budują u dziecka umiejętność rozwiązywania problemów, uczą pracy w zespole. W przebiegu zajęć wykorzystywane będą różnorodne gry dostosowane do możliwości dzieci, dzieci będą wykorzystywać innowacyjne klocki stwarzające możliwości do kreatywnych zabaw. Zabawa w czytanie przy użyciu interaktywnych piór pozwoli od najmłodszych lat zainteresować dziecko literaturą i stanowić będą wprowadzenie do nauki czytania. W ramach zajęć zostaną zorganizowane cztery wycieczki wpisujące się w tematykę zajęć. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w tygodniu w każdej z grup wiekowych.
Roztańczone Promyczki stanowią zajęcia z zakresu edukacji tanecznej i muzycznej połączone z zabawami mającymi na celu rozwój motoryki dużej u dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieci w ramach zajęć zostaną zapoznane ze złożonością kulturową i historyczną świata. Ważnym elementem zajęć będą zabawy rozwijające tzw. motorykę dużą przy wykorzystaniu innowacyjnych pomocy dydaktycznych, w szczególności tzw. magicznego dywanu. W ramach zajęć zostanie zorganizowanych osiem wycieczek wpisujących się w tematykę zajęć. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w tygodniu w każdej z grup wiekowych.
Kreatywne Promyczki to ogólnorozwojowe zajęcia edukacyjne, które oddziałują na wszystkie zmysły dziecka przy użyciu różnorodnych technik plastycznych, kolorów, faktur materiałów, konsystencji. Elementem zajęć będą również kreatywne zabawy ruchowe rozwijające na różnych poziomach motorykę dużą i dbające o harmonijny rozwój dziecka. Do realizacji zajęć zostaną zakupione niezbędne pomoce dydaktyczne takie jak zabawki sensoryczne, kreatywne zestawy plastyczne. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w tygodniu w każdej z grup wiekowych.
Zajęcia Mówimy po angielsku nakierowane są na intensywny rozwój umiejętności mówienia w języku angielskim. Dzieci będą w trakcie zajęć wykorzystywać poznane słownictwo i przełamywać barierę przed mówieniem m.in. poprzez zabawy obejmujące różne sceny z życia codziennego małego przedszkolaka. Do realizacji zajęć zostaną zakupione książki edukacyjne w języku angielskim oraz książki interaktywne. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w tygodniu w każdej z grup wiekowych.
Zajęcia Świat Zawodów obejmują organizację zajęć edukacyjnych w formie programu preorientacji zawodowej. Ich celem jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, a ponadto kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, rozwijania zainteresowań dzieci oraz stymulowania ich pro - zawodowych marzeń. Zakupione zostaną zabawki/atrybuty poszczególnych zawodów, które umożliwią dzieciom na odgrywanie różnych zawodów w zabawie. Zajęcia będą obejmowały 8 spotkań z przedstawicielami różnych zawodów.
Celem głównym projektu jest wspieranie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych u dzieci uczęszczających do Przedszkola Niepublicznego Nr 3 "Promyczek" z siedzibą w Białymstoku poprzez realizację zajęć dodatkowych organizowanych w przedszkolu do końca 06.2026 r. na terenie gminy Białystok.
Całkowita wartość projektu wynosi 621 704,50 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich wynosi 511 544,50 zł.
Diagnoza do opublikowania na stronie internetowej przedszkola:
W Przedszkolu Niepublicznym Nr 3 „Promyczek” z siedzibą w Białymstoku w miesiącu październiku 2023 r. przeprowadzono szczegółową diagnozę mającą na celu ustalenie bieżących potrzeb dzieci, które uczęszczają do przedszkola. Diagnozę przeprowadzono ze względu na to, że Organ Prowadzący aplikuje w ramach naboru nr: FEPD.08.01-IZ.00-001/23 organizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w zakresie dofinansowania zajęć dodatkowych dla dzieci wspierających kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne.
Diagnoza została przeprowadzona na podstawie obserwacji dzieci uczęszczających do placówki dokonanej przez nauczycieli i Organ Prowadzący, jak również na podstawie obserwacji potrzeb dzieci dokonanych przez rodziców.
Z diagnozy wynikają następujące potrzeby i oczekiwania grupy docelowej:
- zauważono u dzieci potrzebę rozwoju umiejętności matematycznych i logicznego myślenia. Zaobserwowano trudności w rozwiązywaniu problemów, koncentracji uwagi oraz pracy zespołowej,
- obserwacja dzieci pokazała, że u wielu z nich występuje ubogie słownictwo, trudności w formułowaniu wypowiedzi. Zauważono potrzebę organizacji zajęć edukacyjnych podnoszących dla dzieci atrakcyjność korzystania z literatury dziecięcej przy wykorzystaniu pozycji czytelniczych o ciekawej tematyce i atrakcyjnej formie, jak również zainteresowania dzieci literaturą przy wykorzystaniu innowacyjnych zabawek,
- stwierdzono u dzieci niewystarczającą liczbę zajęć ruchowych i rozwijających motorykę dużą. W tym zakresie widoczna jest potrzeba organizacji zajęć o tematyce tanecznej, które będą łączyły w sobie atrakcyjną dla dzieci formę ruchu, z rozwojem edukacji muzycznej i umiejętności pracy w grupie,
- zauważono potrzebę rozwoju u dzieci kreatywności, inicjatywności, w tym zakresie po przeprowadzonej analizie stwierdzono potrzebę rozszerzenia zajęć edukacyjnych o zajęcia ogólnorozwojowe nakierunkowane na rozwój ww. umiejętności kluczowych przykładowo przy wykorzystaniu różnorodnych technik plastycznych, narzędzi sensorycznych angażujących różnorodne zmysły dzieci,
- zauważono również potrzebę urozmaicenia zajęć z języka angielskiego o elementy rozwijające umiejętność mówienia w języku obcym. Wyraźnie widoczna jest u dzieci bariera przed używaniem języka w praktyce nawet w sytuacji gdy dziecko dysponuje potrzebnym słownictwem. Dostrzeżono konieczność organizacji dodatkowych zajęć edukacyjnych które będą skupiały się na umiejętności mówienia,
- obserwacja dzieci pokazała duże zainteresowanie dzieci różnymi zawodami. W tym zakresie w placówce nie występują zajęcia o tematyce preorientacji zawodowej. W wyniku przeprowadzonej diagnozy stwierdzono, że należałoby wykorzystując zainteresowanie dzieci tym obszarem tematycznym, zapoznać je z różnymi formami zawodów np.: poprzez spotkania z przedstawicielami zawodów.
- stwierdzono braki w zakresie pomocy dydaktycznych niezbędnych do przeprowadzenia zajęć w ww. obszarach tematycznych. W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym odpowiednio dobrane i innowacyjne pomoce dydaktyczne podnoszą znacząco atrakcyjność zajęć i pozwalają na osiągnięcie założonych efektów.
Barbara Toczydłowska
Organ Prowadzący
Przedszkole Niepubliczne Nr 3 „Promyczek”
Zatwierdzono Białystok, dnia 31.10.2023 r.